Wednesday, 29 January 2014

KTM DUKE 390 : Jentera AKSI

 KTM DUKE 390

Dikilangkan di KTM JITRA Kedah dan telah berada di kedai-kedai motorsikal yang mengambil bahagian.

Duke 390 ni merupakan model baru yang dipertingkatkan. Jika sebelum ini, hanya dua model yang kelihatan iaitu Duke 200 dan Duke 690.

Harga pasaran adalah diantara RM 24,680 hingga RM26,500. Kenapa berbeza? tengok tahun pengeluaran dan rebet kedai serta on the road fee tak termasuk kalau-kalau nak booking nombor plet W1N. Hehehe

Bagi penggemar motocross dan scrambler serta jentera motard, Duke 390 memang ada ciri-ciri atau feeling yang nak sama terutamanya gaya pemanduan. Kedudukan tegak dengan tangan nampak ketiak punya. Feeling motocros atau naked bike.


Chasis dan body work juga tak lepas daripada kelas motard. Boleh kepit tangki minyak dengan peha. Bila layan jalan tak rata, feeling off road tu masih ada.

 Enjin pula disebabkan 1 silinder, permainan pick up adalah baik walaupun agak lemau sebab on the road punya setting. Enjin lebih baik daripada Duke 200 tapi tidak dapat menandingi Duke 690 (Of course la kan). Walaubagaimanapun, lompong-lompong yang ada pada Duke 200 telah tertutup dengan kehadiran Duke 390 ini.

 KTM 390 Duke

 So, bagi aku motor ni seswai untuk :

1. Penukaran dari kapcai nak ke superbike - Tak berani nak laju dan modal x cukup.

2. Nak guna jentera prestasi tinggi tapi nak mudah selit dalam traffic jam.

3.Nak feeling motocross dalam bandar tapi xmo sakit buntut.

4.Nak guna motor yang orang tak mo campur - series!Duke ni nak campur motard orang pandang serong, nak join superbike pun kena jeling, nak ikut naked bike pun macam x kena, nak follow offroad apatah lagi...so masuk group sendiri la.(Kecelaruan kelas). Tapi asal ada kemahuan, disitu ada jalan.

Mantainance wise :

a.Sebab single silinder, segala jenis minyak yang sangkut paut dengan enjin perlu diperiksa berkala.

b.Servis ikut jadual dan guna minyak yang berkualiti tinggi. Mahal sikit la tapinya.

c.Cukup tempoh atau jam, check valve. Cukup masa jangka hayat, rebuild. Kalau guna biasa-biasa xpe, kalau guna untuk prestasi tinggi seperti aksi-aksi panjat tangga shopping mall, kena kerap sikit servis tu.










TECHNICAL DETAILS

ENGINE

Design 1-cylinder 4-stroke engine, water-cooled
Displacement 373.2 cm³
Bore 89 mm
Stroke 60 mm
Performance 32 kW (43 hp)
Starting aid Electric starter
Transmission 6 speed, claw shifted
Engine lubrication Forced oil lubrication with 2 Eaton pumps
Primary gear ratio 30:80
Secondary gear ratio 15:45
Cooling system Liquid cooling system, continuous circulation of cooling liquid with water pump
Clutch Wet multi-disc clutch / mechanically operated
Ignition system Contactless, controlled, fully electronic ignition system with digital ignition timing adjustment

CHASSIS

Frame Tubular space frame made from steel, powder-coated
Fork WP Suspension Up Side Down
Shock absorber WP Monoshock
Suspension travel Front 150 mm
Suspension travel Rear 150 mm
Brake system Front Disc brake with four-pot brake caliper
Brake system Rear Disc brake with one-pot brake caliper, floating brake discs
Brake discs - diameter Front 300 mm
Brake discs - diameter Rear 230 mm
Chain 5/8 x 1/4” X‑Ring
Steering head angle 65°
Wheel base 1,367±15 mm
Ground clearance (unloaded) 170 mm
Seat height (unloaded) 800 mm
Total fuel tank capacity approx. 11 l
Unleaded premium fuel (95 RON)
Weight without fuel approx. 139 kg



























No comments:

Post a Comment