Friday 18 October 2013

Kanowit Town - Pekan di simpang sungai Rejang

Pada awal bulan Oktober 2013 kebetulan ada rezeki ke Bandar Sibu. So, dalam masa yang sama aku mengambil kesempatan untuk singgah sebentar ke Pekan Kanowit on the way balik dari Bandar Sibu.

Kepada sesiapa yang pernah ke Bandar Sibu dari Kuching mesti tahu ada dua Jalan Utama ke Sana iaitu Jalan Sarikei - Sibu dan Jalan Baru Sibu Jaya - Sibu Airport. Untuk ke Kanowit kita perlu mengambil jalan baru Sibu Jaya - Sibu Airport selepas melintasi Pekan Sarikei.

Jarak dari Sarikei ke Kanowit dianggarkan lebih kurang 50 minit dan dari Bandar Sibu ke Kanowit dianggarkan 45 minit. Jarak perjalanan dari Jalan Utama ke Kanowit ialah lebih kurang 20 km. Anggaran je tu berdasarkan speedometer kereta dan jam tangan. Kalau nak detail lagi bukak google map.

Jika dari kuching, perjalanan akan mengambil masa hampir 6 jam juga termasuk berenti cuci-cuci mata dan isi-isi perut.


Untuk ke Pekan Kanowit dari jalan utama kita akan jumpa round about besar terlebih dahulu. Tengok je signboard dan masuk lebih kurang 20km kita akan berjumpa pulak dengan pintu gerbang ini.


Lepas tu, jangan bimbang untuk 1st Timer, signboard jelas dan terang ada disepanjang jalan. Drive je ikut signboard tu.Confirm tak sesat punya.


Ini di kawasan tengah Pekan Kanowit tu. Kan dah cakap, signboard banyak.



Kalau nak menginap pun boleh. Ada beberapa motel dapat menyediakan kemudahan bermalam. Yang aku nampak best ialah Habour View Hotel sebab berdepan betul dengan sungai dan parking banyak. Masjid pun dekat je. Bank RHB pun ada untukkeluarkan duit ikut ATM. Harga reasonable murah.


Kanowit ni berada betul-betul tepi sungai dan betul-betul dipersimpangan sungai. Sungai dia tak payah cakap la. Besar betul.


Sempat jugak ambil peta Kanowit ni. Rupa-rupanya sungai rejang yang glamer tu.


Kanowit ni tak besar mana tetapi tak la terlalu kecil. Macam pekan biasa di Negara kita ni. Ada semua kemudahan seperti hospital, balai polis, balai bomba, kompleks sukan, sekolah dan kedai-kedai yang pelbagai.


Sempat la bergambar tepi sungai Rejang tu untuk kenangan. Berenti kejap saja tak sempat interview orang-orang di Kanowit ni. So setakat ini dulu la. Jauh lagi nak gerak balik Kanowit - Samarahan ni.

No comments:

Post a Comment