Motorcross idaman ni,walaupun motorcross 4 stroke lebih menjadi pilihan orang ramai masakini. Diceritakan oleh orang-orang lama dahulu dan melalui pembacaan nota-nota dulu, saya mendapati motorcross 2 stroke ini pernah mendominasikan dunia motocross. Cuma apabila gergasi-gergasi pengeluar motocross seperti Kawasaki, honda dan lain-lain tidak lagi menumpukan kepada R & D enjin 2 stroke, maka production 2 stroke pun mengalami penurunan. Tiada pengeluaran tiada jualan. Tiada jualan maka tiada motor dalam pasaran.
Buat masa ini, hanya 2 gergasi pengeluar motocross yang masih berusaha membuat production iaitu Yamaha dan KTM. Ada juga pengeluar fabrikasi seperti gas-gas / huqvarna yang mengeluarkan enjin 2 stroke tetapi tidak secara big scale.
Kenapa 2 stroke YZ250 ni? : Jawapannya.
1) Sesuai untuk bermain-main hujung minggu. Trick, power dan bump tackling dia tak pernah habis. Ada je benda baru yang boleh dibuat dengan motor 2 stroke ni.
2) Rendah sikit maintainance dari 4 stroke.
3) Barang spare part mudah cari dan harga lebih rendah dari 4 stroke (Lebih rendah, murah belum tau). Itupun sebab Yamaha tidak revise technology YZ250 sejak tahun 2006 dulu. So spare part banyak boleh guna. Kalau technology asyik berubah je, sparepart susah cari dan mahal!.Itu je sebab dia.
4) Ringan dan enjin power. Cukup la 250 Untuk weekend rider. 2 stroke pulak belum tentu boleh bukak habis..
Buat masa ini, hanya 2 gergasi pengeluar motocross yang masih berusaha membuat production iaitu Yamaha dan KTM. Ada juga pengeluar fabrikasi seperti gas-gas / huqvarna yang mengeluarkan enjin 2 stroke tetapi tidak secara big scale.
Kenapa 2 stroke YZ250 ni? : Jawapannya.
1) Sesuai untuk bermain-main hujung minggu. Trick, power dan bump tackling dia tak pernah habis. Ada je benda baru yang boleh dibuat dengan motor 2 stroke ni.
2) Rendah sikit maintainance dari 4 stroke.
3) Barang spare part mudah cari dan harga lebih rendah dari 4 stroke (Lebih rendah, murah belum tau). Itupun sebab Yamaha tidak revise technology YZ250 sejak tahun 2006 dulu. So spare part banyak boleh guna. Kalau technology asyik berubah je, sparepart susah cari dan mahal!.Itu je sebab dia.
4) Ringan dan enjin power. Cukup la 250 Untuk weekend rider. 2 stroke pulak belum tentu boleh bukak habis..
YZ250
(2 STROKE) SPECIFICATION 2014
//
Engine ▼
Engine
|
2-stroke, liquid-cooled,
reed-valve, single
|
Displacement
|
249 cc
|
Bore and Stroke
|
66.4 x 72 mm
|
Compression Ratio
|
8.9~10.6:1
|
Fuel Delivery
|
Keihin PWK38S
|
Ignition / Starting
|
CDI / Kick
|
Transmission
|
5-speed
|
Final Drive
|
Chain
|
///
Chassis ▼
Suspension (Front)
|
Adjustable 48 mm inverted fork /
300 mm (11.8") travel
|
Suspension (Rear)
|
Fully adjustable link Monocross /
315 mm (12.4") travel
|
Brakes (Front)
|
250 mm floating disc / twin piston
|
Brakes (Rear)
|
245 mm disc / single piston
|
Tires (Front)
|
80/100-21
|
Tires (Rear)
|
110/90-19
|
///
Critical Data ▼
Length
|
2,184 mm (86")
|
Width
|
827 mm (32.6'')
|
Height
|
1,309 mm (51.5'')
|
Wheelbase
|
1,481 mm (58.3'')
|
Ground Clearance
|
385 mm (15.2")
|
Seat Height
|
997 mm (39.3'')
|
Fuel Capacity
|
8 litres (1.8 imp. gallons)
|
Wet Weight
|
103 kg (227 lbs)
|
Colour(s)
|
Yamaha Blue
|
No comments:
Post a Comment