Monday, 10 February 2014

Honda CRF250R 2014 - Ekzos kembar kini kembali

Honda CRF250R 2014


Syarikat motocross gergasi Honda telah mengeluarkan model baru 2014 bagi CRF 250R. Model ini telah dikeluarkan pada tahun 2013 lagi dengan pre-production pada bulan September tahun itu. Kini model CRF250R ini telah berada dipasaran USA. Harga USD 7599.00 Saje.

Team Honda telah memenangi East Title 250Sx pada tahun 2013 menggunakan model baru ini. Rider yang membawa balik trofi kejohanan ialah Wil Hahn.

Apa istimewanya model CRF250R 2014 ini?. 

Pihak Honda mengatakan bahawa model ini dibina baru dengan peningkatan yang lebih baik. Berikut adalah peningkatan dan pembaharuan yang dinyatakan :

1. Frame aluminium yang rendah pusat graviti. Frame ini juga memusatkan kedudukan enjin agar berada di tempat yang memusatkan jisim motor. Farme baru ini juga dikatakan mengekalkan rigidity tetapi dalam masa yang masa menyimpan sedikit kilasan bagi membantu tunggangan.

2. Fork depan yang dipertingkatkan. 

3. Swing arm baru.

4. Penyerap hentak (shock absober ) belakang yang baru.

5. Lingkage ratio yang dipertingkatkan.

6. Dual-Muffler exhaust. Ekzos kembar ini pernah dikeluarkan dulu tetapi diberhentikan kerana rekaan frame tidak mengizinkan pemasangan dua ekzos. Tetapi dengan ciptaan frame baru ini, Honda mengunakan semula konsep Dual Exhaust yang dikatakan menyempurnakan kesimbangan kuasa enjin dan keseluruhan jentera. Balance katanya.



Semua peningkatan dan pembaharuan yang dibuat kepada CRF250R 2014 ini adalah untuk meningkatkan kualiti tunggangan terutamanya sewaktu mengambil selekoh dan keperluan kuasa enjin.

Peningkatan dan pembaharuan lain.

a. Pembaharuan dan peningkatan compression piston.
b. Cylinder head dan porting baru.
c.Radiator yang baru dan lebih ringan.
d.New dual stage fuel injection timing. Untuk tumpuan kuasa pada low dan mid range.

Jadi, jentera Honda CRF250R 2014 ini bukan lagi seperti model-model terdahulu yang dipertingkatkan. Ia adalah sebuah jentera baru. Jika melihat dari segi organik, motor ini memang kelihatan kacak. Kuasa dan pengendalian pula perlu dilihat melalui SHOOTOUT bagi kelas 250 untuk tahun ini. Sama-sama kita nantikan.


HONDA. The Power Of Dream.

Specifications CRF250R 2014

ENGINE

Engine Type 249cc liquid-cooled single-cylinder four-stroke
Bore And Stroke 76.8mm x 53.8mm
Induction Dual-Timing Programmed Fuel Injection (PGM-FI), 46mm throttle body
Ignition Full transistor with electronic advance
Compression Ratio 13.5:1
Valve Train Unicam®, four-valve; 30.5mm intake, titanium; 25mm exhaust, steel

DRIVE TRAIN

Transmission Close-ratio five-speed
Final Drive #520 Chain; 13T/49T

CHASSIS / SUSPENSION / BRAKES

Front Suspension 48mm inverted Showa cartridge fork with 16-position rebound and 16-position compression damping adjustability; 12.2 inches travel
Rear Suspension Pro-Link® Showa single shock with spring preload, 17-position rebound damping adjustability, and compression-damping adjustment separated into low-speed (13 positions) and high-speed (3.5 turns); 12.3 inches travel
Front Brake Single 240mm disc with twin-piston caliper
Rear Brake Single 240mm disc
Front Tire Dunlop MX51FA 80/100-21
Rear Tire Dunlop MX51 100/90-19

DIMENSIONS

Rake 27° 23' (Caster Angle)
Trail 118mm (4.6 inches)
Wheelbase 58.6 inches
Seat Height 37.4 inches
Curb Weight 231 pounds (Includes all standard equipment, required fluids and a full tank of fuel–ready to ride)
Fuel Capacity 1.66 gallons
Ground Clearance 12.7 inches

OTHER

Available Colors Red
Model Id CRF250R

No comments:

Post a Comment