JENIS FORK DALAM
MOTOCROSS & SCRAMBLER : KONVENTIONAL FORK DAN UPSIDE DOWN FORK (USD) (Bah.
1)
Ok. Post kali ini agak teknikal.
Terima kasih kepada sahabat kita di Sibu kerana bertanya tentang fork. Jadi
dalam kelapangan masa, saya mencari input-input melalui pembacaan buku-buku
teknikal dan laman-laman web yang berkenaan. Ada sebahagian yang saya kongsi
disini adalah pemahaman peribadi dan sebahagian lagi saya quote terus dari
penulis-penulis berkenaan untuk mengelakkan salah maksud. Tambah ilmu dan
berkongsi info.
Apa itu fork ?
Fork adalah komponen dibahagian
hadapan motorsikal kita yang berfungsi sebagai pemegang roda hadapan, handle
bar dan peralatan seperti throttle minyak, lever brek, lever clutch dan
lain-lain seperti suiz lampu.
Sesuai dengan peredaran masa,
fork juga berfungsi sebagai penyeraphentak. Komponen penyeraphentak ini dibina
bersekali kedalam fork. Dalam motocross atau scrambler fork memainkan peranan
penting untuk menyerap hentakan-hentakan kasar offroad atau heavy riding dalam
trek lumba yang berbukit-bukit termasuk membantu handling.
Tak payah cerita panjang kot tentang asal usul
fork ni. Pakat-pakat paham yer.Kita pergi ke isi kandungan. Yang dibincangkan
dalam post ini ada dua jenis. Selalu digunapakai untuk motocross, scrambler dan
seangkatan. Jenis Konvensional dan jenis Upside Down.
1.Fork Jenis Konventional
a. Jenis fork dapat dikenali
dengan kedudukan stanchions. (A stanchion
is a sturdy upright fixture, that provides support for some other object.They
are often not a permanent fixture, so that they may be expediently enlisted or
removed whenever desired). Untuk fork conventional, stanchions ini berada
dibahagian atas dan diikat oleh Triple Clamp.
Bahasa mudah. Batang fork yang
saiz kecik tu dok belah atas.
b. Slider (batang yang besar)
berada dikedudukan bawah dan memegang kedudukan tayar hadapan. Dalam slider
inilah ada spring, minyak fork dan lain-lain alat kelengkapan untuk membolehkan
stanchions belah atas tu bergerak sebagai penyerap hentak.
Contoh : Tengok gambar KLX150s
ni. Fork belah bawah tu besar (Slider) dan belah atas tu kecik (Stanchions). Ini fork jenis konvensional.
Haaaa Nampak dah kan?. Senang sikit dah penerangan pasni…
2. Fork jenis Upside down (USD).
a. untuk fork jenis up side down,
Stanchions berada dibahagian bawah. Stanchions
memegang kedudukan tayar hadapan.
b. Slider pula berada di
kedudukan atas dan dipegang oleh triple clamp. (Triple clamp ni berfungsi sebagai pemegang, penentu keselarian fork
dan menyambung ke frame motorsikal.)
Contoh : Tengok gambar KLX125 D
trekker ini. Fork belah bawah kecik dan fork belah atas besar. Nampak tak
perbezaannya?.
Bersambung dalam Bahagian 2…
No comments:
Post a Comment