YZ250F 2014
Yamaha YZ250F adalah antara Brand Name yang telah gah dalam pasaran MX world. Walaubagaimanapun, ia mendapat banyak kritikan kerana tidak cukup R & D atau updated ke atas model-modelnya bagi tahun-tahun sebelum. Antara yang paling banyak diperkatakan ialah Yamaha YZ250F yang masih menggunakan teknologi karburator sehingga model 2013.
Antara perbandingan, boleh dikatakan semua model 250F syarikat-syarikat pengeluar MX seperti Kawasaki, Honda dan KTM telah mengeluarkan enjin dengan EFI ke atas model 250F mereka sebelum Yamaha berbuat demikian. Katanya, YAMAHA mahu menjimatkan budget ke atas pembangunan MX mereka sehingga 2014.
Enjin dengan EFI
Kini, tahun 2014 hampir menjelma. YAMAHA dengan gahnya telah mula membuat roadshow untuk 250F yang terbaru.YZ250F dengan EFI. No more Carburator. Selain itu, YAMAHA juga telah membuat beberapa updated seperti cover baru, casis baru, Sistem ekzos baru dan yang paling penting, memastikan YZ250F mereka mendapat ciri-ciri baik daripada YZ450F yang telah menggunakan EFI sebelum ini.
Sistem Ekzos baru, Melingkar.
Model YZ250F ini boleh dikatakan dinanti-nantikan oleh penggemar MX model YAMAHA kerana sebelum ini mereka compete dalam race dengan menggunakan carburator berbanding dengan pengeluar lain yang dah menggunakan EFI. Itupun prestasinya dah boleh tahan. Tunggu sahaja Shoot out untuk model ini. Baru kita boleh comparekan prestasi model 2014 dengan model-model yang terdahulu atau dengan pengeluar lain.
Apabila lihat Web page Yamaha, tarikh jualan model YZ250F 2014 ini akan bermula mulai Oktober 2013. Haaa lupa pulak. Kedai Yamaha Malaysia jangan harap nak jumpa model ni kecuali ada somebody yang bawa masuk. Itupun rasanya bukan untuk jual dalam pasaran terbuka Malaysia.
Jadi, siapa-siapa yang poket tebal tu, abang-abang yang masyuk, adik-adik yang kerja hebat-hebat, apa lagi? cari satu. Boleh juga kami tumpang tengok dengan dengar bunyik ekzos...jadik la.Hahaha.Lihat spesifikasi teknikal YZ250F 2014 dibawah untuk keterangan teknikal.
2014 Yamaha YZ250F Technical Specs
YZ250F
|
|
Engine
|
|
Engine
type
|
liquid-cooled, 4-stroke, DOHC,
4-valves
|
Displacement
|
250cc
|
Bore
x stroke
|
77.0 mm x 53.6 mm
|
Compression
ratio
|
13.5 : 1
|
Lubrication
system
|
Wet sump
|
Carburettor
|
Fuel Injection
|
Clutch
Type
|
Wet, Multiple Disc
|
Ignition
system
|
TCI
|
Starter
system
|
Kick
|
Transmission
system
|
Constant Mesh, 5-speed
|
Final
transmission
|
Chain
|
Chassis
|
|
Frame
|
Semi double cradle
|
Front
suspension system
|
Upside-down telescopic fork
|
Front
travel
|
310 mm
|
Caster
Angle
|
26º 50
|
Trail
|
118 mm
|
Rear
suspension system
|
Swingarm, (link suspension)
|
Rear
Travel
|
315 mm
|
Front
brake
|
Hydraulic single disc, Ø 250 mm
|
Rear
brake
|
Hydraulic single disc, Ø 245 mm
|
Front
tyre
|
80/100-21-51M
|
Rear
tyre
|
100/90-19 57M
|
Dimensions
|
|
Overall
length
|
2,170 mm
|
Overall
width
|
825 mm
|
Overall
height
|
1,280 mm
|
Seat
height
|
965 mm
|
Wheel
base
|
1,475 mm
|
Minimum
ground clearance
|
330 mm
|
Wet
weight (including full oil and fuel tank)
|
105 kg
|
Fuel
tank capacity
|
7.5 litres
|
Oil
tank capacity
|
0.9 litres
|
No comments:
Post a Comment