Wednesday, 26 June 2013

YZ250F Telah muncul dengan EFI mulai 2014

YZ250F 2014


Yamaha YZ250F adalah antara Brand Name yang telah gah dalam pasaran MX world. Walaubagaimanapun, ia mendapat banyak kritikan kerana tidak cukup R & D atau updated ke atas model-modelnya bagi tahun-tahun sebelum. Antara yang paling banyak diperkatakan ialah Yamaha YZ250F yang masih menggunakan teknologi karburator sehingga model 2013. 

Antara perbandingan, boleh dikatakan semua model 250F syarikat-syarikat pengeluar MX seperti Kawasaki, Honda dan KTM telah mengeluarkan enjin dengan EFI ke atas model 250F mereka sebelum Yamaha berbuat demikian. Katanya, YAMAHA mahu menjimatkan budget ke atas pembangunan MX mereka sehingga 2014.

Enjin dengan EFI

Kini, tahun 2014 hampir menjelma. YAMAHA dengan gahnya telah mula membuat roadshow untuk 250F yang terbaru.YZ250F dengan EFI. No more Carburator. Selain itu, YAMAHA juga telah membuat beberapa updated seperti cover baru, casis baru, Sistem ekzos baru dan yang paling penting, memastikan YZ250F mereka mendapat ciri-ciri baik daripada YZ450F yang telah menggunakan EFI sebelum ini.

 Sistem Ekzos baru, Melingkar.

Model YZ250F ini boleh dikatakan dinanti-nantikan oleh penggemar MX model YAMAHA kerana sebelum ini mereka compete dalam race dengan menggunakan carburator berbanding dengan pengeluar lain yang dah menggunakan EFI. Itupun prestasinya dah boleh tahan. Tunggu sahaja Shoot out untuk model ini. Baru kita boleh comparekan prestasi model 2014 dengan model-model yang terdahulu atau dengan pengeluar lain.

Apabila lihat Web page Yamaha, tarikh jualan model YZ250F 2014 ini akan bermula mulai Oktober 2013. Haaa lupa pulak. Kedai Yamaha Malaysia jangan harap nak jumpa model ni kecuali ada somebody yang bawa masuk. Itupun rasanya bukan untuk jual dalam pasaran terbuka Malaysia.

Jadi, siapa-siapa yang poket tebal tu, abang-abang yang masyuk, adik-adik yang kerja hebat-hebat, apa lagi? cari satu. Boleh juga kami tumpang tengok dengan dengar bunyik ekzos...jadik la.Hahaha.Lihat spesifikasi teknikal YZ250F 2014 dibawah untuk keterangan teknikal.



2014 Yamaha YZ250F Technical Specs

YZ250F

Engine

Engine type
liquid-cooled, 4-stroke, DOHC, 4-valves
Displacement
250cc
Bore x stroke
77.0 mm x 53.6 mm
Compression ratio
13.5 : 1
Lubrication system
Wet sump
Carburettor
Fuel Injection
Clutch Type
Wet, Multiple Disc
Ignition system
TCI
Starter system
Kick
Transmission system
Constant Mesh, 5-speed
Final transmission
Chain


Chassis

Frame
Semi double cradle
Front suspension system
Upside-down telescopic fork
Front travel
310 mm
Caster Angle
26º 50
Trail
118 mm
Rear suspension system
Swingarm, (link suspension)
Rear Travel
315 mm
Front brake
Hydraulic single disc, Ø 250 mm
Rear brake
Hydraulic single disc, Ø 245 mm
Front tyre
80/100-21-51M
Rear tyre
100/90-19 57M


Dimensions

Overall length
2,170 mm
Overall width
825 mm
Overall height
1,280 mm
Seat height
965 mm
Wheel base
1,475 mm
Minimum ground clearance
330 mm
Wet weight (including full oil and fuel tank)
105 kg
Fuel tank capacity
7.5 litres
Oil tank capacity
0.9 litres



No comments:

Post a Comment